Friday, March 2, 2012

Basic BANANA CAKE

Assalamualaikum :)

kali ni nak update pasai kek pulak. kalau korang perasan, most of my entries on cake banyak buat kek pisang kan. haha that is because there are too many bananas in my house hahaha! yes, disebabkan kampung aku dekat je dengan rumah, so selalu lah balik kampung, then makcik makcik aku mesti akan kirim pisang. sesikat ke, dua sikat ke. untuk mengelakkan pisang jadi buruk dengan cepat, buat la kek pisang. disebabkan mak saya pun berkerja pada hari biasa, jadi saya lah yang kena buat. yang basic boleh lah. hee

bahan bahan
400gn butter
3/4 gula halus (gula biasa pun boleh)
4 biji telur ayam
2 biji pisang embun (depends ikut jenis pisang, nak letak brapa banyak pun boleh tapi sebab pisang embun ni besar sikit)
2 cups self raising flour
1 sudu besar susu
1/2 teaspoon esen vanilla

cara membuat
1st of all mcm biasa pukul butter dengan gula  and esen vanilla sampai kembang


then masukkan telur one by one, pukul lagi sampai kembang

masukkan half pisang and mix sikit lagi, then masukkan lagi half pisang and gaul dengan tangan. eh mestilah pakai senduk kan. haha

then tepung tu kena sift dulu supaya dia ringan, masukkan sikit demi sikit sambil kaup balikkan adunan tu.



masukkan susu

then tuang dalam loyang, set the oven dalam 175C and bake for 30-40minutes

thennnn

taadaaaaa!!!!!!!!

haha kecoh sangat. anyway aku suka resepi ni sebab mudah and simple. takda complicated measurements. hehe. amik dari buku resipi mak aku tahu 80 an. hehe

okay lah, just nak share dengan korang basic resepi je ni, toppings tak buat pun. korang kan lagi kreatif. he he boleh lah nak substitue pisang dengan menda lain jugak. selamat mencuba :)


.

4 comments:

Syazwan Che Deraman said...

boleh makan tak yang sebelum dibakar tu?

idah_shi said...

err, boleh. tapi ada rasa tepung lah :P

Nurul Syafiqah said...

thanks idah. puas aku cari resepi nie :)

idah_shi said...

hehe ur welcome pikah :)